Historia

Bandelen Hästveda-Karpalund stod klar för trafik med ångtåg den 16 nov 1886. Christianstad-Hässleholms Järnvägar (CHJ) övertog Östra Järnvägar (ÖSJ) den 1 juli 1936. CHJ ersattes senare med rälsbussar.

1944 klev SJ in och övertog ansvaret för Hästveda-Karpalund. Den 31 maj 1969 nedlades persontrafiken på banan. Bandelen Hästveda-Glimminge Norra revs upp våren 1995. Från Glimminge Norra gick ett industrispår till Östanå Pappersbruk. När man anlade spåret 1917 var spårbredden 600 mm, men breddades 1947 till normalspår, 1435 mm. 1989 revs spåret upp. På en skön bit av banan Hästveda-Karpalund, närmare bestämt mellan Broby och Glimminge station kan man åka dressin, en så kallad cykeldressin. Dressinen har tre hjul samt ett lastflak med bänk. Lastförmågan är 2 vuxna eller 1 vuxen och två barn, beroende på vikt, och hur mycket packning som ska med på turen.